Trainingskamp PAX naar Bursa Turkije - Dag 2

10 april 2015 - Bursa, Turkije

Om 9:00 uur zat iedereen netjes aan het ontbijt. Vele van ons waren al eerder wakker geworden. Sommige moesten even wennen aan het bed of aan de cultuur in Turkije. Om 5:30 begon namelijk het ochtendgebed. Iedere moslim dient de vijf verplichte gebeden te verrichten. Hiernaast ben je vrij om extra gebeden te verrichten. De vijf verplichte gebeden dienen op een bepaalde tijd gebeden te worden. Dus om 5:30 begon er ineens een mannetje door een microfoon te schreeuwen buiten. Welkom in Turkije! Na het ontbijt werden we rond 10:15 weer opgehaald met de bus. Er stond namelijk een training op het programma door een trainer van Meskenspor Bursa. Het was even een stukje rijden.

Het trainingsveld lag namelijk hoog in de bergen met uitzicht op de sneeuwtoppen. Het had die avond nog gesneeuwd in Bursa. Eenmaal aangekomen stond de catering al klaar. Een aftands busje met een houtoven erin waarin vlees werd verkocht.

Vrijdag 10 april 2015 (1)

We kwamen aan bij het trainingscomplex wat zijn beste tijd ook gehad heeft. Ook het veld heeft betere tijden gezien. Het was een oud kunstgrasveld wat spekglad was. We begonnen de training met een uitgebreide warming up, rek en stretchoefeningen en een hindernissen parcours.De training werd afgesloten met een partij vorm.

Vrijdag 10 april 2015 (25)

Om 12:30 zaten we weer in de bus richting onze volgende locatie. Boven in de bergen waar het smeltwater naar beneden komt hebben we gegeten. We gingen zitten en hier hadden ze wel bier in huis. Ook hier kregen we een mixgrill voorgeschoteld en een mierenzoet toetje.

Vrijdag 10 april 2015 (7)

Na het middageten reden we verder de bergen in. Onze volgende locatie is het oude gedeelte van Bursa. Het was een dorpje op zich omdat de huizen er nog net zo uitzagen als 700 jaar geleden. Eenmaal aangekomen zag we dat we niet alleen waren. We waren nog 10 seconden uit de bus en we stonden al met een groep Chinese op de foto.

We hadden dit weekend ook over de beschikking van een echte archeoloog. Onze Turkse gids in dienst van Hitec Electric kon ons alles vertellen over de stad en de historie. Na een rondje gelopen te hebben in het oude gedeelte van Bursa vertrokken we naar het nieuwe stadion van Bursaspor.  Bursaspor is een Turkse professionele voetbalclub uit Bursa. Ze staan op dit moment vierde in de Turkse Süper Lig. De club is opgericht op 1 juni 1963. De kleuren van de club zijn groen-wit. Het groen komt van vlakte in Bursa, en het wit van de witte sneeuw uit de bergen van Bursa. De club speelt op dit moment zijn thuiswedstrijden nog in het Bursa Atatürk Stadion. Maar ze zijn dus bezig om een nieuw stadion te bouwen in Bursa. Het stadion is nog niet af maar wij mochten het stadion al bezoeken. Toen we daar aankwamen stond er zelfs een TV-crew op ons te wachten. Bursaspor TV stond klaar om een reportage te maken van ons.

Vrijdag 10 april 2015 (13)

We werden rondgeleid in het nieuwe stadion en mochten plaatsnemen op de tribune. In het nieuwe stadion van Bursaspor kunnen straks 43500 toeschouwers in en de buitenkant van het stadion zal eruit gaan zien als een krokodil. Ze hopen dat het stadion rond juni/ juli af te hebben. Maar dan moeten ze wel opschieten want er moet nog genoeg gebeuren.

Vrijdag 10 april 2015 (2)

Na de rondleiding reden we weer terug naar het hotel. Na een korte pauze in het hotel werden we verwacht in een echt Turks restaurant met de plaatselijke delicatessen. En ja hoor. We kregen opnieuw een mixgrill voor onze neus. Maar er was ook bier aanwezig in dit restaurant. En dat hebben ze geweten. We hebben daar letterlijk de kelder leeg gezopen. Het Efes bier was op en toen moesten we maar overstappen naar een ander biermerk. Na het eten was het tijd om de binnenstad van Bursa onveilig te maken. Er werd gelijk een nieuwe term geïntroduceerd. Wie moe was mocht met de bus terug naar het hotel. De Moe-bus was een feit. Een enkeling vertrok naar het hotel met Moe-bus 1 en de rest van het gezelschap vertrok naar een Café waar de halve liters tot laat in de nacht genuttigd werden.