USA 2015: Washington Dag 7

21 juni 2015 - Washington D.C., Verenigde Staten

Wij stonden voor de verandering maar weer eens vroeg op. Het is een treinrit van ongeveer 2 uurtjes naar Washington toe. Wij kwamen aan bij Union Station. In Washington kun je het beste de bus pakken. Een ritje met de bus kost 1 dollar. Ons hotel lag in Georgetown. Een wijk buiten het centrum van Washington. Vanuit Union Station loopt er een busroute langs ons hotel. Het was even zoeken naar de bushalte maar eenmaal in de juiste was het een half uurtje met bus richting ons hotel.

Eenmaal aangekomen bij het hotel was onze kamer nog niet gereed. Wij mochten de koffers achtergelaten en gingen weer met de bus richting het centrum. De bus stopte bij het Witte Huis. Wij hebben daar eerst nog even een stuk Pizza naar binnen gewerkt. Het was een klein stukje lopen naar het Witte huis. In films ziet het gebouw er een stuk groter uit maar als je er eenmaal staat is het een ander verhaal. Het is vrij klein en een hoop hekwerk. Wij zijn eromheen gelopen en je komt dan terecht bij de National Mall. De National Mall (ook wel alleen The Mall) is de aanduiding voor een gebied tussen het Capitool en het Washington Monument in Washington D.C. met tuinen, fonteinen, bomen, bloemenperkjes en monumenten open voor publiek. Ook wordt over het algemeen het in het verlengde daarvan liggende stuk tussen het Washington Monument en het Lincoln Memorial tot de Mall gerekend, hoewel het officieel deel uitmaakt van de Constitution Gardens.

Het eerste wat wij zagen was het Washington Monument. Het werd opgericht voor de eerste Amerikaanse president, George Washington en werd ontworpen door Robert Mills. Met een hoogte van ruim 169 meter is het Washington Monument de hoogste obelisk ooit gebouwd.

Langs de National Mall staan ook allerlei musea's. Onze eerste stop was het National Museum of American History. Het was gigantisch warm die dag (rond de 35 graden) dus wij waren blij met de airco.

De belangrijkste galerijen hebben als thema onder andere het belang van transport in de ontwikkeling van het land, de Presidenten van de Verenigde Staten en diverse elementen uit de Amerikaanse cultuur, met name uit de film en televisie industrie. Het topstuk van het museum is de originele vlag die tijdens de Oorlog van 1812 boven Fort McHenry wapperde en die Francis Scott Key inspireerde tot het componeren van het nationale volkslied The Star-Spangled Banner.

Na een goed ander half uur waren wij weer terug in de hitte. Als groot fan van The X-Files staat er natuurlijk een bezoek naar het FBI gebouw op het programma. In bijna elke aflevering van The X-Files komt dit gebouw wel in beeld.

We hebben vervolgens weer de bus gepakt en zijn afgereisd naar het einde van de Mall. Wij hebben daar het Lincoln Memorial bezocht. Het is een gedenkteken aan de Amerikaanse president Abraham Lincoln. Deze locatie is zeer populair bij films. Denk bijvoorbeeld aan Forrest Gump, Night at the Museum 2, National Treasure etc. Het geeft je ook een mooi uitzicht op het Washington Monument. In de buurt van het Lincoln Memorial staat het  Vietnam Veterans Memorial (ook wel The Wall genoemd). Het is een monument ter ere van de veteranen en gesneuvelde soldaten uit de Vietnamoorlog. Het monument bestaat uit drie delen, te weten "de muur"; een monument ter ere van vrouwelijke veteranen (meest verpleegsters), en een standbeeld. Het meest herkenbare van deze drie delen is "de muur", een uit twee delen opgetrokken muur van zwart graniet, elk deel is 75 m lang en tussen de 20 cm en 3 m hoog en onder een hoek van ongeveer 125 graden verbonden met het andere deel. Op de muur staan zo'n 58.000 namen van gesneuvelde en vermiste soldaten die tijdens de Vietnamoorlog in dienst waren. Het was vaderdag die dag dus het monument was bezaaid met bloemen. Wij hebben vervolgens ergens wat gegeten en zijn toen weer met de bus terug gegaan naar ons hotel.