USA 2015: New York Dag 2

16 juni 2015 - New York City, Verenigde Staten

Doordat we vroeg naar bed zijn gegaan wordt je automatisch heel vroeg wakker. Om 6 uur waren we alweer klaar wakker. Dus hebben lekker rustig aan gedaan. Schuin tegenover ons hotel was een zaakje dat Bread and Butter heet. Daar hebben we die ochtend ontbeten. Dit tentje was 24 uur per dag geopend. We hadden honger en namen een belegd stokbroodje. En belegd was hij zeker. Er zaten wel 15 verschillende ingrediënten op. Niet normaal. Eenmaal ontbeten hebben we in het hotel onze spullen gepakt voor een eerste volle dag in New York. Onze eerste activiteit is Grand Central Terminal. We hebben hier een Audio Tour gedaan. Koptelefoon op en we kregen de geschiedenis te horen van het bekende Grand Central Terminal.

Na de audio tour namen we de metro richting The Bronx. Daar bezochten we het hondbal stadion van de New York Yankees. Een honkbalstadion met meer dan 51.000 plaatsen. Yankee Stadium ligt in The Bronx, op ongeveer 25 minuten reizen met de metro vanuit Manhattan. Het stadion is in 2009 opgeleverd en vervangt het klassieke Yankee Stadium dat ernaast gelegen ligt. Eerst bezochten we het Yankees museum. Je leert daar de geschiedenis en de prestaties van de Yankees door de jaren heen. Vervolgens kregen we het stadion te zien uit verschillende hoeken. We bezochten het onder andere het Yankees Stadium Monument Park. Hier worden de beste spelers van de Yankees geëerd. We mochten plaats nemen op de perstribune en in de fanshop eindigde  de tour. Buiten het stadion hebben we een broodje gegeten en zijn weer met metro terug gereisd naar Manhattan.

We zijn toen uitgestapt bij het het American Museum of Natural History (AMNH). Het museum heeft een grote groep diorama's met Afrikaanse, Aziatische en Noord-Amerikaanse zoogdieren. Er is een opgezette blauwe vinvis te zien in de 'Milstein Family Hall of Ocean Life' (heropend in 2003). Er is een 20 meter lange bewerkte en beschilderde Haida oorlogskano uit het gebied dat grenst aan de Grote Oceaan. Ook is er de Star of India te zien, de grootste blauwe saffier ter wereld. Daarnaast is er een verdieping volledig gewijd aan de evolutie van de gewervelden, waaronder dinosauriërs. De antropologische collectie van het museum is ook zeer groot. Er zijn zalen over mensen en hun culturen van over de hele wereld, zoals de zaal over Aziatische mensen, de mens in Afrika en over de oorspronkelijke bewoners van Amerika, Mexico en Midden-Amerika. We hebben onze ogen uitgekeken. Wat een gigantisch museum!

Na het museum zijn we een stukje door Central Park gelopen. De wolken waren die dag verdwenen en zon bakte er aardig op die dag. De telefoon gaf 30 graden aan. We zijn nog even naar het bekende Carnegie Hall (concertzaal) gelopen en zijn toen weer afgereisd naar Times Square. We hebben daar even wat gegeten. We hadden ons voorgenomen om in de avond het Empire State Building te bezoeken maar het was nog niet donker genoeg. Om de tijd te verdrijven hebben we Maddam Tussauds bezocht. Na enkele foto's verder was het tijd om richting The Empire State Building te lopen. Het was inmiddels donker dus het gebouw was mooi verlicht.

Het Empire State Building is met 381 meter de op een na hoogste wolkenkrabber in New York en staat vierde op de lijst van hoogste gebouwen van de Verenigde Staten. De naam van het gebouw, dat op de kruising van West 34th Street en Fifth Avenue staat, komt van de bijnaam van de staat New York: The Empire State. We liepen naar binnen en gaan in de rij staan. En toen mochten we de lift in. En met een noodgang gingen we 86e verdieping omhoog. Iedereen moest de lift uit om over te stappen naar een andere lift. Maar die liet lang op zich wachten en toen zei een van de medewerkers dat het ook mogelijk om het laatste stuk met de trap te doen. We keken elkaar aan en hebben de trap gepakt. Eenmaal boven werden we getrakteerd op een prachtig uitzicht over de verlichte stad. De foto's waren genomen en zijn toen weer afgereisd naar ons hotel. Dag 2 in New York zat erop!