USA 2015: New York Dag 4

18 juni 2015 - New York City, Verenigde Staten

Dag 4 in New York en tevens de laatste dag dat we onze New York pass kunnen gebruiken. We hebben er voor gekozen om weer zo'n belegd broodje te kiezen bij Bread and Butter. De helft aten we daar op en de rest namen we mee voor later die dag.

De eerste activiteit van die dag was een bezoek aan het Madison Square Garden. Het Madison Square Garden (MSG) is een van de bekendste evenementenhallen ter wereld. MSG heeft een eigen televisiekanaal en een eigen marktslagzin (The World Most Famous Arena (TM)). De hal, die plaats biedt aan een kleine 20.000 toeschouwers, wordt gebruikt voor verschillende sportevenementen, waaronder boksen, basketbal (thuisbasis van de New York Knicks en New York Liberty) en ijshockey (thuisbasis van de New York Rangers). Ook is de MSG bekend als podium voor muziekconcerten. We kregen een complete rondleiding. In de bekende gangen hangen alle hoogtepunten die er gebeurd zijn in de hal. We kregen de kleedkamers te zien van Rangers en de Knicks, de perstribune, uitleg over het gigantische scherm en hoe de hal in elkaar zit. Het ijshockey ligt namelijk gewoon onder het basketbalveld. Na de tour zijn we afgereisd naar onderste gedeelte van Manhattan.

We kwamen aan op Wall Street. We hadden om 13:30 een Wall Street Walking tour. Maar voor dat de tour begon was er een groot feest bezig. Fibit ging die dag voor het eerst de beurs op. Er werden T-shirts uitgedeeld en fruitdrankjes. Wij als Nederlanders houden van gratis dingen dus hebben we daar even een gratis T-shirt gescoord. Ook werd daar een Workout gegeven door niemand minder dan Harley Pasternak (Amerikaans bekendste Personal Trainer) en Jordana Brewster (Actrice van onder andere The Fast and The Furius films). We hebben daar even staan kijken en zijn toen het verzamelpunt voor de Wall Street tour. We hebben daar de rest van ons brood opgegeten. En vervolgens was de reisleider gearriveerd. We kregen een soort van Portofoon mee met oordoppen. We moesten toen even wachten op de rest van de groep. Toen iedereen compleet was kregen we een tour door Wall Street. De ontstaan ervan en leuke feiten en weetjes. We liepen langs de bekende stier van Wallstraat. De tour eindigde bij het 9/11 memorial.

Het National September 11 Memorial & Museum is een monument voor de slachtoffers van de terroristische aanslagen op 11 september 2001. Het is ontworpen door Michael Arad en werd gebouwd op de plaats waar voorheen de Twin Towers stonden, naast de in november 2013 geopende wolkenkrabber One World Trade Center (voorheen bekend als de Freedom Tower). Het monument werd op 11 september 2011 geopend voor de familieleden van de slachtoffers van 11 september 2001. Twee laaggelegen waterbakken markeren precies de plaatsen waar vroeger de torens stonden. Het wateroppervlak wordt onderbroken door leegten. De bakken worden constant gevuld met water dat langs de muren naar beneden stroomt. De bakken worden omsloten door enkele bouwwerken. Hierdoor kunnen bezoekers het monument betreden. Zij dalen af via een serene, donkere gang naar een ruimte waar zij achter de watervallen staan en zo de bakken kunnen bekijken. Langs het monument is een koperen reling gebouwd met hierop de lijst met de namen van alle slachtoffers. We zijn toen in de rij gaan staan voor het Museum. Het was er gigantisch druk. Eenmaal binnen was het niet toegestaan om foto's te maken of te filmen. Het is zeer indrukwekkend ingericht met onderdelen van het vliegtuig en veel persoonlijke bezittingen. Als je hier geen kippenvel van krijgt dan weet ik het ook niet meer.

Na het museum zijn naar de Brooklyn Bridge gelopen. Het is een must om er helemaal overheen te lopen. Dat hebben dan ook gedaan. Het is een pokken eind maar dan kun je thuis wel vertellen dat je de complete Brooklyn Bridge bewandeld hebt. Eenmaal aan de andere kant was het zoeken naar de eerst volgende metrostation om terug te keren naar ons hotel.